Lode Peeters, algemeen directeur, en Sofie Bruyninckx, stafmedewerker organisatieontwikkeling, geven een woordje uitleg.
“De zorg zit vol met knelpuntberoepen en dat is ook bij ons het geval,” legt Lode uit. “Willen we erin slagen de beste krachten aan te trekken die écht bij ons passen, dan moeten we als werkgever uitleggen wie we zijn, wat we doen, wat onze waarden zijn en waar we voor staan. Duidelijk maken wat mensen van ons kunnen verwachten. We stelden onszelf de vraag hoe we als Zorgbedrijf bij anderen overkomen. Denken ze aan dezelfde dingen als wij als ze onze naam horen, logo zien of website bekijken? Dat bleek niet het geval.”
Gedreven zorg als kernaanbod
“Het Zorgbedrijf heeft veel diensten, elk met zijn eigenheid. Het belangrijkste gemeenschappelijke element is de zorg die we geven en de gedreven manier waarop we dat doen. Het werd ons duidelijk dat we vooral dat moesten benadrukken,” legt Lode uit. “Als eerste stap besloten we de naam Zorgbedrijf Vilvoorde in te korten tot Zorg Vilvoorde. De naam Zorgbedrijf doet immers denken aan een commerciële onderneming en dat zijn we niet. We zijn een dochterorganisatie van de stad en OCMW Vilvoorde. Van hen krijgen we een toelage waardoor we erin slagen onze klanten democratische zorgprijzen aan te rekenen en extra medewerkers in te zetten. Met de bijkomende slogans ‘Iedereen dichtbij’, ‘Iedereen uniek’ en ‘Iedereen samen’ tonen we nog meer aan hoe dicht we bij de mensen staan en hoe bereikbaar, persoonlijk en verbonden we zijn. Door op deze nieuwe manier te communiceren hopen we niet alleen de juiste mensen aan te trekken, maar ook ons doelpubliek beter te vertellen wat we voor hen kunnen betekenen.”
“Onze nieuwe naam blijft ook heel herkenbaar,” vult Sofie aan. “In ons vorige logo stonden de woorden Zorg en Vilvoorde al vetter dan het woord bedrijf. Onze zorg is trouwens typisch Vilvoords. We werken hard en doen alle moeite om een goede zorg te bieden. We zetten ons elke dag in voor jong en oud. Voor elkaar en voor elke Vilvoordenaar. We werken lokaal en onze zorg staat open voor iedereen.”
Kleurrijk logo symboliseert diversiteit
“Bij een nieuwe naam hoort ook een nieuw logo en hierbij kozen we bewust voor veel kleur,” vult Sofie aan. “Gezien onze band met de stad en het OCMW wilden we een link met hun logo. Dat bestaat uit zes kleurige blokken die de diversiteit van Vilvoorde benadrukken. We hebben dezelfde kleuren overgenomen voor de handen in ons logo. Deze veelkleurige handen vallen meteen positief op. In de wereld van de zorg zijn helpende handen trouwens niet weg te denken. Ze staan dicht bij elkaar en symboliseren onze lokale aanwezigheid en de hechte band met onze klanten.”
“We hebben zowel onze klanten als ons personeel bij de keuze van ons logo betrokken. Het logo met de handen ging aan de haal met meer dan 80 procent van de stemmen. Ons logo is even kleurrijk als Vilvoorde is,” lacht Lode.
Kijk zeker naar ons filmpje, waar we jou in een paar beelden onze visie willen laten zien: