Zorg Vilvoorde heeft een nieuwe missie, visie, kernwaarden en kerncompetenties

Gepubliceerd opwoensdag 8 mei 202411.46 u.

In 2022 gingen we voor:

  • een nieuwe werknaam: Zorg Vilvoorde
  • een nieuw logo
  • een nieuwe slogan: iedereen welkom

Maar we hadden wel nog onze ‘oude’ missie en visie, deze hebben we nu ook aangepast aan onze nieuwe aanpak.

Samen met de leidinggevenden en het bestuur hebben we voor Zorg Vilvoorde de volgende missie vastgelegd:

Samen zorgen we voor een warm Vilvoorde
Zorg Vilvoorde, iedereen welkom

Tevens hebben we ook onze visie vastgelegd en aangevuld. Aangezien we deze visie al wel gebruiken, is ze voor de meeste collega’s niet onbekend. Jullie hebben al vaak onderdelen ervan zien passeren. Met onze visie willen we verduidelijken hoe wij de bovenstaande missie willen realiseren.

Zorg Vilvoorde, da’s geen bedrijf. Wél een familie waar iedereen welkom is. Wat ons zo uniek maakt binnen het zorglandschap? Wij gaan volop voor bereikbaarheid, persoonlijkheid en verbondenheid.

Bereikbaar

We werken dan wel lokaal, maar onze zorg staat open voor iedereen. Elke dag zetten we ons in voor jong en oud, voor elkaar, voor de Vilvoordenaar. Zo gaan we voor dat thuisgevoel.

Persoonlijk

Voor ons is iedereen uniek en de moeite waard: klant, bewoner, bezoeker en collega. Persoonlijke ontwikkeling en aandacht voor het individu vinden we dan ook enorm belangrijk. Net zoals ruimte voor diversiteit.

Verbonden

Zorg geven we met iedereen samen. We helpen elkaar als dat nodig is en steunen elkaar door dik en dun. De zorg is wat ons bindt, een gedeelde roeping en de reden waarom we de handen in elkaar slaan.

In bovenstaande visie komen onze drie nieuwe kernwaarden sterk naar voor: Zorg Vilvoorde wil bereikbaar, persoonlijk en verbonden zijn. We staat dus niet alleen voor ‘iedereen welkom’, maar ook voor

Iedereen dichtbij
Iedereen uniek
Iedereen samen

Om deze missie, visie en kernwaarden te kunnen realiseren, werken we aan dezelfde kerncompetenties bij elke medewerker van Zorg Vilvoorde. Tot nu waren dat er twee: ‘inlevingsvermogen’ en ‘initiatief nemen’. We vinden deze kerncompetenties nog altijd heel sterk en krachtig, daarom beslisten we samen met de leidinggevenden deze te behouden, maar wel aan te vullen met een nieuwe en derde kerncompetentie: ‘teamwerk en loyauteit’. Met deze nieuwe kerncompetentie willen we meer nadruk leggen op het groepsdenken – in de zorg sta je er niet alleen voor – en het belang van onze organisatie en onze sector. We gaan daarbij niet enkel voor ‘wij’-denken, voorrang voor de eigen organisatie en het eigen team, we willen dit ook mee uitdragen/verdedigen. Opkomen voor onze klanten, onze organisatie, ons team en onze sector.

Samen gaan we dus voor drie kerncompetenties:

De eerste kerncompetentie is inlevingsvermogen. We luisteren echt naar anderen en leven ons in in hun standpunten en gevoelens. We houden hiermee rekening in ons handelen. We willen anderen oprecht begrijpen en zijn gevoelig voor het menselijke.
We staan open voor de diversiteit van onze klanten en collega’s en kunnen hier op een respectvolle manier mee omgaan.

De tweede kerncompetentie is initiatief nemen. We ondernemen acties uit eigen beweging en zien kansen voor onze klanten en organisatie. We staan open voor verandering en zoeken actief naar inspiratie en mogelijkheden tot verbetering. We streven naar originele en vernieuwende oplossingen en voorstellen.

De derde kerncompetentie is teamwerk en loyauteit. We voelen ons verbonden met, komen op voor en verdedigen de organisatie- en teambelangen bij anderen. Hierbij stemmen we ons gedrag en activiteiten af op de noden, prioriteiten en objectieven van de organisatie en het team. We tonen een echte intentie tot constructief samenwerken met anderen binnen en buiten het team. We willen deel uitmaken van een organisatie, een team en anderen erbij betrekken. We stellen samenwerking boven competitiviteit.